Így hódít újra a barokk és a rokokó

Így hódít újra a barokk és a rokokó

- Kategória: DIVAT
barokk (8)

A 16-18. századi divat már sokakat inspirált, ezúttal azonban nem a ruhatervezők merítettek belőle ihletet, hanem a cipőtervezők, akik munkája valószínűleg nem csupán a 2017-es őszi-téli kollekciókat határozza meg, de a jövő évi nyári trendeket is.

De azt, hogy mik is voltak pontosan ennek a korszaknak a jellegzetességei, és ezek hogyan épültek be az idei lábbelik megjelenésébe, most megmutatjuk!

.Barokk egyenlő fényűzés

A barokk az a reneszánszt követő stílustörténeti korszak, amely a 16. század végétől egészen a 18. század végéig tartott. Ezen időszakot a dinamikus, hullámzó formák, az aranyozott díszítés, a ragyogó színek, és a zsúfoltan alkalmazott, drága anyagok jellemezték. Úgy tartják, a stílus tulajdonképpen a királyi udvar fényűző igényeit szolgálta. Ezt a gazdagságot természetesen nem csak az építészet, vagy a festészet reprezentálta, de a divat is. Így nem meglepő módon, az előkelőségek is drága anyagból varrt, gazdagon díszített ruhákat viseltek. A francia barokk a sötétebb színeket kedvelte, az aranyat, a skarlátvöröset, a meggypirosat és a sötétkéket.

1783-marie-antoinette-holdi-3

A 18. század második harmadától aztán Franciaországban a barokk egy igen extrém formája alakult ki, ez volt a rokokó, a túldíszítettség csúcspontja. Nőideálja a kacér, kihívó, törékeny alkatú hölgy volt, akinek karcsúra fűzött derékvonala és mély dekoltázsa megbabonázta a férfiakat. A rokokó viselet minden eddiginél többet láttatott és sejtetett a női testből.

XIV. Lajos (1638–1715) korában már érezhetővé vált egyfajta szembenállás a hivatalos barokk stílus szigora ellen, így idővel a színek és a vonalak is meglágyultak. A ruhák mintáját a mozgalmasan kanyargó, hajlított, íves vonalak, és az aprólékosan kidolgozott virágminták jellemezték. Előtérbe került a szeszélyesen aszimmetrikus, szabálytalan vonalvezetés, a „C” és „S” alakú tekervények, valamint a pasztell árnyalatok.

Cipők a 17-18. században

A cipő mindig elárul valamit viselőjéről. Ez a különféle korokban sem volt másképp, így az adott századokban mindig meghatározó jelentése volt például a lábbelik orrának, sarkának vagy épp színének. Volt olyan időszak, amikor a hegyes orr nem csak a társadalmi rangot fejezte ki, de viselőjének szexuális étvágyát vagy férfiasságát is. Az orr mellett a cipők sarka is igen nagy figyelmet tudott gazdájának szerezni. Jó példa erre épp a 18. századi francia udvar divathulláma, ahol a cipőkön először jelent meg a magas, vékony, ívelt sarok, vagyis a XV. Lajos király szeretője után elnevezett „pompadour-sarok”.

A korabeli cipőket egyébként szintén a túldíszítettség jellemezte. A női lábbelik nagyon hegyes orrú és magas sarkú cipők voltak (utóbbi elérte akár a 15 cm magasságot is), és általában hímzett anyagból (brokátból) készültek, cserélhető díszcsatokkal, szalagdíszekkel. Otthon többnyire hímzett, sarkas papucsot viseltek, ami ekkor fokozódott le házicipővé.

barokk (1)

A férficipők többnyire bőrből készültek, szintén csatosak voltak, kezdetben félmagas sarokkal. Ekkor a cipőorr még enyhén gömbölyített volt. Később aztán, a késő rokokó idején, a harisnyához ismét hegyesebb orrú, de teljesen lapos, úgynevezett „csatos cipőt” hordtak. Erre a hivalkodó férfidivatra jellemző volt továbbá a szalagcsokros, olykor sűrű csipkével vagy briliánssal való díszítés is.

.

.

A barokk és a rokokó reneszánsza

A 16-18. század extremitása és túldíszítettsége gyakran jellemzi a 21. századot is. Számos alkalommal nyúltak vissza híres divattervezők is ehhez a korszakhoz, gondoljunk csak például a Dolce & Gabbana barokk inspirálta 2012-13-as őszi téli kollekciójára, vagy Balenciaga rokokó ihlette 2006-os tavaszi darabjaira.

Idén először azonban nem haute couture kreációkban jelent meg a két stílustörténeti kor, hanem a fast fashion cipőpiacán. Számos cég webshopjából még most, az első hó leesése után is megrendelhetőek az őszi darabok, de valószínűleg jövő tavasszal/nyáron is találkozhatunk ezekkel az újraálmodott papucs- és bokacipőkkel.

barokk (10)
Backstage Chanel Resort 2013

De hogyan is adaptálódott a múlt?

A legnyilvánvalóbb tulajdonságok, amik az új cipőket is jellemzik, az a színük, az anyaguk, a mintájuk és a díszítettségük. Ismét megjelent a barokk sötétsége, és a rokokó pasztellsége; megint felbukkantak az aprólékos, hímzett virágminták, a csatok, és a szalagdíszek; valamint készítésüknél újból fontossá vált a selyem és a brokát használata.

barokk (1) barokk (9) barokk (12)

Bár a cipők formája némiképp átalakult, a hegyes orr ismét teret hódított magának, épp úgy, mint az egyre különlegesebb színű és formájú sarkak. Utóbbiak közül pedig most is akad olyan, ami épp annyira díszes és részletgazdag, mint 300 évvel ezelőtti párja. Ugyan a 18. századi papucsok otthoni viseletnek számítottak, ezek is nagy figyelmet kaptak készítőiktől. Most ugyanez a kidolgozottság jelenik meg a mai papucscipők esetében is, csupán annyi különbséggel, hogy ezeket már nem benti, hanem utcai viseletre tervezik.

barokk (4) 959028d7e25a33986f63d56d3b03f3fb barokk (6)

Jóllehet ma furcsának tűnik, hogy korábban a férfiak is magas sarkúban jártak, de valójában ez a keveredés a feminin és maszkulin kiegészítők és ruhadarabok között ma is fennáll. A férficipők sűrűjében például ma is lehet magasabb sarkú darabokkal találkozni (ráadásul igen feltűnő díszítéssel), és a női lábbelik között is megjelennek a férfiasabb darabok. Közülük egyre népszerűbbek például az egykor férfiak hordta „csatos cipők” (ma loafer), de a papucsokról is eltűnt a magas sarok (mules, pointed slippers).

529f3de0a4699959a3b4919a5163a96b barokk (3) barokk (2)

A képek forrása:
– festmény: Mária Antónia rózsával (Élisabeth Vigée Le Brun, 1783)
– sárga cipő: Ridout and Davis, 18. század közepe
– pinterest

Facebook Hozzászólások

Ezt olvastad már?

“Bezöldültek” a divatházak

Az utóbbi időben figyeltem fel erre a jelenségre